1. klasse

FØRSTE KLASSE

Da Tversted Skole var en aktiv folkeskole, kunne man finde 1. klasse i det sidste lokale på den sydvestlige gang. I dag har Nanna og Kaisa deres egen vævestue i dette lokale, men har fortsat valgt at kalde lokalet for 1. klasse. De har en fælles passion for vævning, men sidder oftest med hver sit projekt. 1.klasse har en 3 meter bred væv, som kan lånes til større væveopgaver. Man må dog være indstillet på at lave sit projekt på skolen, da væven ikke er lige til at flytte.

NANNA GULDSMED-THOMSEN
Nanna er håndarbejdsmenneske med hud og hår. De sidste mange år har hun mest koncentreret sig om spinding og vævning, også billedvævning. Da Nanna flyttede fra sit tidligere hjem på en gård, var hun godt klar over, at hun i sit næste hjem ikke kunne få plads til en væv.

Nu væver hun i 1.klasse og underviser også i spinding på rok og håndten. Nanna laver ikke bestillingsarbejde, men af og til har hun en overproduktion, som er til salg. Tingene udstilles og sælges i værkstedernes bod for enden af den høje gang.

Kontakt:
Nanna Guldsmed-Thomsen
Mail: orna@post.tele.dk

Nanna har ingen faste åbningsdage og afholder ikke kurser.

KAISA BENGTSSON
Navnet røber, at Kaisa har rødder i det svenske, men nu har hun fast bopæl i Ålbæk. Kaisa har vævet aktiv væver, siden hun kun var 10 år. Hun lærte faget fra bunden på Gokstad Kystlag i Sandefjord, hvor der er et fint og varieret håndværkermiljø.

I Sandefjord arbejdede Kaisa i 12 år som tekstilkonservator og magasinforstander ved Vestfoldmuseerne. Kystlaget blev hendes helle, hvor hun tilbragte det meste af fritiden med vævning, shantykor, sejlmageri og træbådspleje.

Hendes tilknytning til Tversted Skole begyndte med julemarkedet i 2018. I 1. klasse mødte hun Nanna og en ledig væv. Nanna blev hendes vævefælle og den sparringspartner, hun søgte, efter hun var blevet pensionist. Nu væver de sammen hver onsdag formiddag.

Kaisa væver gerne frie motiver ind i kludetæpperne og gerne med inspiration fra kysten omkring Varberg, hvor Kaisa tilbragte sin barndom i de smukkeste landskaber.

Kontakt:
Kaisa Bengtsson
Mail: kaisacatifes@hotmail.com

Kaisa har ingen faste åbningsdage og afholder ikke kurser.