Isager garn

ISAGER GARN

Isager ApS har siden 1977 været leverandør af strikdesign og kvalitetsgarner i naturfibre. Begge dele kendt og elsket af strikkere verden over. Isagers grundlægger, Marianne Isager, og datteren Helga Isager, står bag en række populære strikkeopskrifter og strikkebøger. De ejer firmaet i fællesskab. Garn og opskrifter forhandles via udvalgte garnbutikker i hele verden og via Isagers egen butik og webshop.

Historien om Isager begyndte med designeren Åse Lund Jensen (1920-1977), der etablerede sit værksted i 1960 og arbejdede med udgangspunkt i den danske tradition for håndarbejde. Hun hentede især inspiration i den islandske og færøske strikkekultur og udgav flere bøger. I samarbejde med Henrichsens Uldspinderi sammensatte hun et sortiment af kvalitetsgarner i uld. Hendes egne favoritter, Spinni og Jensen Yarn, er fortsat en del af Isagers sortiment.

Åse Lund Jensen var en pioner på sit felt og arbejdede igennem sin karriere ivrigt for at få strikning anerkendt som kunsthåndværk. Blandt andet gennem sine mange udstillinger og som underviser på Skals Håndarbejdsskole, der i dag er kendt som Skals – Højskolen for Design og Håndarbejde. Det var også her, Marianne Isager og Åse Lund Jensen mødtes og grundlagde deres venskab, som senere førte til, at Marianne Isager fik tilbudt at arve Åse Lund Jensens firma. Det firma, der i dag er kendt som Isager.

Isager holder til i den nordjyske landsby Tversted, som ligger i et naturskønt område tæt på Vesterhavet. Butikken i den tidligere børnehave ved Tversted Skole på Skolevej 11, Tversted, 9881 Bindslev, og er åbent hele året rundt.

Åbningstider:
1. juni – 31. august: Alle dage kl. 10 – 17